Huidige taal: Nederlands  |  HorsUs in English

Interview met Louis Konickx

HorsUs bezoekers krijgen regelmatig de kans om een vraag te stellen aan een bekend persoon uit de hipische sport.
Uit die ingezonden vragen kiest de HorsUs redactie de vijf meest originele vragen voor een interview.

Hij is een Nederlandse parcoursbouwer die op grote internationale wedstrijden parcoursen bouwt waar topruiters als Eric Lamaze, Jos Lansink of Jeroen Dubbeldam overheen springen: Louis Konickx. Voor het HorsUs item 'Vraag het aan....' heeft hij een interview gegeven waarin hij vragen van lezers beantwoord heeft.

Februari 2012
 


Foto's van Louis Konickx

Interview

Moet je als parcoursbouwer ook zelf gereden hebben en heeft u dat ook gedaan? 

 
‘Dat is wel een groot voordeel, daarmee bedoel ik dan deelname aan springwedstrijden van 1.30 m niveau! Er zijn echter best veel bekende parcoursbouwers die zelf beperkt gereden hebben. Goed kunnen rijden kan ook een belemmering vormen: Waarom zou je parcoursbouwer worden?  Mensen die de wereldtop hebben bereikt in beide takken zijn Conrad Homfeld (USA) en Frederic Cottier (F).  Zelf behoorde ik tot de matig getalenteerde amateurs, maar dat heeft me geholpen om de moeilijkheden in basisparcoursen te onderkennen. Voor mensen met veel talent zijn moeilijke zaken vaak niet moeilijk.’
 
Hoe selecteer je de beste combinaties uit een grote groep topruiters op een groot concours zonder het parcours  onmogelijk te maken? 
 
‘Als een parcours op een hoogte van 1.30 m is uitgeschreven mag je er vanuit gaan dat de ingeschreven combinaties deze hoogte aankunnen. Niets is zo vervelend als combinaties die echt niet klaar zijn voor de klasse waarvoor ze hebben ingeschreven.  Die hoogte van 1.30 m wordt moeilijker naarmate de lijn van het parcours meer controle vraagt door opvolgende wendingen en afstanden. Dan hebben we het over ‘kunnen schakelen’. Als je dan ook nog een enkele brede oxer toevoegt en een of twee delicate hindernissen en een  toegestane tijd die doorgalopperen vereist, is er al sprake van een opgave. Het mooiste is als alle ingrediënten samen de moeilijkheidsgraad bepalen. Bij het ontwerpen zoek je naar een te rijden lijn die goed past bij de piste. Op een buitenaccommodatie zijn er uiteraard veel meer variatiemogelijkheden. Gelijktijdig met het ontwerpen van die lijn denk je na over de mogelijkheden om op bepaalde plaatsen een dubbel- of driesprong te zetten en hindernissen op gerelateerde afstanden.  Hiermee kun je ook de moeilijkheidsgraad bepalen. Als laatste zijn er de details zoals verdeling oxers en steilsprongen, waterbak en andere bijzondere hindernissen. Ook moet je in deze fase rekening houden met de barragelijn.  Bij het ontwerpen maken we gebruik van computerprogramma’s waardoor we exact op schaal kunnen ontwerpen.’  
 
Heeft u het wel eens gehad dat er lange tijd niemand foutloos blijft en wordt u dan niet zenuwachtig? 
 
‘Uiteraard, maar andersom is ook niet leuk, als van de eerste vijf starters er drie foutloos gaan. Kortom, gewoon op de blaren zitten en goed analyseren waar de verkeerde inschatting door is ontstaan.’  
 
Wat voor opleiding tot parcoursbouwer heeft u gedaan, moet je dan ook een soort stage lopen? 
 
‘De basisopleiding wordt verzorgd door de KNHS. Hieraan zijn enkele stages gekoppeld. Maar dan begint het pas.  Parcours bouwen leer je pas door het te veel te doen onder supervisie van goede leermeesters. In iedere rubriek zijn al gauw minimaal 50 paarden de dupe als je misgebakken hebt. Dat kunnen we ons niet meer veroorloven. Voor startende parcoursbouwers is het wekelijks bouwen van oefenparcoursen ook een goede leerschool. Je kunt dan tussentijds aanpassen en zien hoe de verandering uitvalt. Je moet er wel iets van willen maken. Wat dat betreft lopen we nog elke week stage!’            
 
Is er veel overleg tussen ruiters en parcoursbouwer? Neemt u positieve en negatieve opmerkingen mee in de bouw van het volgende parcours? 
 
‘Iedere parcoursbouwer heeft zo zijn contacten met ruiters. Voor de meeste ruiters is een parcours gerelateerd aan het paard dat hij/zij zal starten. Voor de parcoursbouwer is het zaak om de kern uit de verschillende commentaren te destilleren. Complimenten strelen het ego maar kritiek maakt je scherper op dingen die beter kunnen.’

Copyright by HorsUs
 
Advertorial
Advertorial
 

Nederland

HorsUs BVBA
Logistiekweg 20 - 31
7007 CJ Doetinchem (Gelderland)

België

HorsUs BVBA
Leemputten 11
2381 Ravels (Antwerpen)